ACCU BOOST

Stromer batterij revisie en alternatieven

Het doel van dit artikel is om te helpen begrijpen wat je wel en niet kunt verwachten van een revisie van een Stromer-batterij met volledige vervanging van Li-ion-cellen

Elke week nemen Stromer-eigenaren contact op met onze servicecentrum met dezelfde vraag: “Kunt u de batterij reviseren? Ik heb 10–20 km extra nodig.” Of “Ze houdt de lading minder goed vast, ik zou willen dat ze weer rijdt zoals vroeger.” Achter deze woorden schuilt een heel begrijpelijke en menselijke behoefte: gewoon iets verder rijden, je zelfverzekerd voelen, je geen zorgen maken of er genoeg lading is om naar huis te gaan, en niet onderweg moeten opladen.

We hebben dit artikel geschreven om op de meest objectieve en duidelijke manier uit te leggen:

  • Wat een batterijrevisie is en wat het echt oplevert.
  • Wanneer het echt gepast is.
  • In welke gevallen het teleurstelt.
  • Welke andere effectievere en kostenefficiëntere manieren er zijn om de actieradius te vergroten.

Als je aan het einde van dit artikel je situatie beter begrijpt en een rustig, onderbouwd besluit kunt nemen — dan hebben we het niet voor niets geschreven.

 


 

Een situatie die bijna elke Stromer-eigenaar herkent

Stel dat je elke dag met je Stromer rijdt, 20–25 km enkele reis. Vroeger ging alles goed, maar na verloop van tijd begon de batterij de lading iets minder goed vast te houden. Je mist ongeveer 5–10 km, maar deze kilometers zijn als een gat in het schema: je moet opladen op het werk, de oplader meenemen, energie besparen, ondersteuning verlagen. En soms gewoon zenuwachtig zijn: “Kom ik vandaag thuis?”

Een van onze klanten zei bijvoorbeeld:

“Ik kom ’s avonds terug van het werk — de batterij valt uit 5–7 kilometer voor thuis. Ik moet zelf trappen. Ik kom moe thuis, alsof ik heb getraind, terwijl ik de hele dag achter de computer heb gezeten.”

Dit is een heel begrijpelijke wens. En de eerste impuls is om de batterij te reviseren.

 


 

Wat is een revisie en wat kun je ervan verwachten

Een revisie is een volledige vervanging van alle lithium-ioncellen in de batterij. Uiterlijk blijft de batterij hetzelfde, maar van binnen zitten er nieuwe cellen, zoals in een nieuwe Stromer-batterij. Uiteindelijk krijg je tot 960–983 Wh capaciteit — zoals bij het origineel.

Maar het is belangrijk om duidelijk te begrijpen dat bij een revisie alle oude interne energie van de batterij — en dit is vaak 70–80–90% van de oorspronkelijke capaciteit — gewoon wordt weggegooid. Je verwijdert dus niet versleten cellen, maar energie die nog werkte en potentieel had voor meerdere jaren.

 

📌 Stel je een brandstoftank van een auto voor met 40 liter benzine. Je komt bij een servicepunt en ze stellen voor om het allemaal weg te gooien om er 50 liter nieuwe benzine in te doen. Maar de oude benzine is nog goed en kon je ver brengen.

Absurd? Maar dat is wat er gebeurt met batterijen tijdens een revisie: werkende energie wordt verwijderd om slechts een beetje toe te voegen.

 

Vanuit dit oogpunt, als je alleen maar een beetje meer bereik wilt, is een revisie een duur en niet effectief oplossing. Dus voordat je beslist, moet je goed begrijpen: je verliest meer dan je krijgt.

 

Belangrijk om te begrijpen: als je batterij nu bijvoorbeeld 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft, dan levert het vervangen van de cellen een toename op van ongeveer 15–20%. Dat is ongeveer 150–200 Wh, of ongeveer 7–10 km extra bereik.

 

💸 De prijs van een revisie tot 983 Wh bedraagt ongeveer 750 euro.

 

1️⃣ Een klant vertelde dat zijn batterij voor de revisie ongeveer 41 km haalde, en daarna ongeveer 50. Hij zei: “Ik dacht dat het meer zou zijn. Het voelt beter, maar ik moet nog steeds op het percentage letten.” Zijn geval is typisch: er is verbetering, maar het probleem is niet volledig opgelost.

 

2️⃣ Een andere klant verwachtte dat hij na de revisie 20 km verder zou kunnen rijden. In werkelijkheid kreeg hij er 9 km bij. Hij zei: “Ik maak me nu iets minder zorgen, maar de lading is nog steeds op bij de laatste kilometers. Niet wat ik had verwacht.”

 

Elk van deze gevallen toont aan: de verwachtingen van een revisie moeten heel realistisch zijn.
Een revisie lost niet altijd het afstandsprobleem op als je 20–30 km tekort komt.
Het herstelt alleen de oorspronkelijke parameters van de batterij.

 


 

Wanneer revisie niet aan de verwachtingen voldoet

Maar vaker komen mensen met een batterij die wel werkt, maar net iets tekortkomt. In zulke gevallen is revisie een dure manier om een kleine verbetering te krijgen.

📌 Voorbeeld:

De klant had een batterij met een resterende capaciteit van 82%. Actieradius — ongeveer 45 km. Na de revisie — 53 km. Maar hij had op 60+ gehoopt. Zijn reactie: “Als ik het van tevoren had geweten, had ik de oude batterij gehouden en iets extra’s gezocht.”

🔍 Hier was de revisie technisch geslaagd, maar psychologisch niet. Want de verwachtingen kwamen niet overeen met de werkelijkheid.

 


 

Alternatieven voor revisie: hoe kun je het bereik nog vergroten?

Er zijn niet veel opties, maar ze zijn er wel.

  1. Gebruik de zuinige modus (1–2), verlaag de snelheid. Niet voor iedereen geschikt, vooral als je snel rijdt of in heuvelachtig gebied.
  2. Laad halverwege de route op. Werkt als je kunt opladen op je werk of bij vrienden.
  3. Koop een tweede originele batterij. Dat is duur — ongeveer 1500 euro, tweedehands is ook niet goedkoop en niet altijd betrouwbaar.
  4. Installeer een Dual Battery System met extra batterij. Deze optie laat je toe om de oude batterij te blijven gebruiken en daarbovenop 1100–1450 Wh toe te voegen.

💡 Wij hebben de oplossing Dual Battery System ontwikkeld, waarmee een Stromer een verwijderbare extra batterij tegelijk met de hoofdaccu kan gebruiken. Meer over deze oplossing — hier.

 


 

Praktijktest — gewoon om het verschil te tonen

Om het verschil beter te begrijpen, zijn hier de resultaten van een eenvoudige test die we in de zomer van 2025 hebben uitgevoerd.

 

Testomstandigheden: Stromer ST-2, 3de (maximale) ondersteuningsniveau, gemiddelde snelheid 38 km/u (35–40), rijden zonder stops, luchttemperatuur 23°C, vlak asfalt, geen wind, geen tassen, goed opgepompte banden, geen opladen tussendoor.

 

Testresultaten:

  • Originele Stromer-batterij na revisie met nieuwe Samsung Li-ion-cellen (983 Wh): eerste rit 48,5 km, na 6 uur rust zonder opladen nog eens 10,5 km (26–0%). In totaal in 2 ritten 59 km.
  • Zelfde fietsmodel, zelfde omstandigheden:
    • Dual Battery System “Compact” 1146 Wh: 56 km + na 6 uur nog eens 12 km. Totaal 68 km.
    • Dual Battery System “Midi” 1188 Wh: 59 km + na 6 uur nog eens 13 km. Totaal 72 km.
    • Dual Battery System “Maxi” 1426 Wh: 72 km + na 6 uur nog eens 15 km. Totaal 87 km.

Deze cijfers zijn geen “records”, maar wel realistisch. Ze helpen gewoon de winst vergelijken die een revisie geeft (tot 7–15 km) met die van het toevoegen van een tweede batterij (tot 70–80 km).

Meer over Dual Battery System — hier.

 


 

Conclusie

Voordat je beslist, beantwoord een paar vragen:

  • Hoeveel kilometer haalt je batterij nu?
  • Hoeveel kom je tekort?
  • Werkt je batterij stabiel?
  • Wat wil je precies: de batterij herstellen, of echt de actieradius vergroten?

Als de batterij slecht werkt of instabiel is — dan is revisie misschien de juiste keuze.

Als de batterij nog goed is, maar je verder wilt rijden — dan kun je beter naar alternatieven kijken.

Wij delen gewoon onze ervaring. Het is belangrijk voor ons dat je begrijpt wat revisie werkelijk oplevert. Zodat er geen teleurstelling is. En dat je verwachtingen overeenkomen met de realiteit.

 

En als je andere manieren wilt weten om je actieradius te vergroten — wij staan altijd klaar. Voor nu — hopen we dat dit artikel nuttig was.